Jak podejrzeć reklamy konkurencji i wykorzystać je w kampaniach reklamowych?

Powodzenie kampanii reklamowej zależy od wielu czynników. Nie musisz jednak polegać na domysłach. Aby skutecznie dostosować kampanię reklamową do profilu Twoich potencjalnych klientów, sprawdź, jak robi to konkurencja. Wykorzystaj w tym celu Bibliotekę Reklam Meta.

Dlaczego warto sprawdzać reklamy konkurencji?

Analiza reklam konkurencji pozwoli Ci sprawdzić działania marketingowe konkurencji. Dzięki niej dowiesz się: 

  • jakie produkty lub usługi promuje;
  • jak wygląda komunikacja marki;
  • jakie kreacje reklamowe stosuje;
  • w jaki sposób angażuje swoich klientów.

W ten sposób ulepszysz nie tylko swoje reklamy, ale też ofertę, stronę internetową czy ogólną strategię marketingową. 

Sposób prowadzenia kampanii reklamowych podpowie Ci, jakie produkty warto zawrzeć w swojej ofercie, aby była ona atrakcyjna dla Twoich klientów. I odwrotnie – dowiesz się, w które z nich nie warto inwestować. Przełoży się to na całą strategię marketingową, nie tylko tę prowadzoną w Facebook Ads. 

Promocja produktów i usług, które cieszą się dużym powodzeniem wśród konsumentów, dostosowanie komunikacji swojej marki do ich oczekiwań oraz poprawienie UX strony pozwoli Ci tworzyć trafniejsze strategie marketingowe. Nie będzie to już chaotyczne działanie, ale kampania oparta na sprawdzonych metodach.

Przede wszystkim jednak taka analiza powie Ci, co działa, a co nie działa w kampaniach reklamowych konkurencji. Ominiesz długi etap prób i części testów – dzięki temu ograniczysz przepalanie własnego budżetu reklamowego. Nauka na błędach konkurencji, a nie swoich, jest najlepszym sposobem na uniknięcie bolesnych porażek, szczególnie tych finansowych.

Czym jest Biblioteka Reklam Meta?

Biblioteka Reklam Meta powstała, aby zapobiegać wzajemnemu finansowaniu się polityków i prywatnych firm. Wpływ na realizację polityki transparentności reklam miały wydarzenia z 2018 r. Ujawniono wtedy, że firma Cambridge Analytica nielegalnie pozyskała dane o aktywności kilkudziesięciu milionów osób, które później wykorzystano w kampanii prezydenckiej Donalda Trumpa.

Początkowo informacje na temat uruchomionych reklam można było sprawdzić tylko z poziomu strony konkretnej firmy. Nie dawało to jednak pełnego obrazu konkurencji wśród reklamodawców, a dodatkowo było czasochłonne.

Problem ten rozwiązała dopiero wprowadzona niedługo później Biblioteka Reklam Meta. Jest to narzędzie dostępne w ramach systemu Meta, za pośrednictwem którego można przeglądać wszystkie aktywne reklamy publikowane za pośrednictwem produktów Meta – takich jak Facebook, Instagram i Messenger. W przypadku reklam dotyczących tematów społecznych i politycznych Biblioteka pokazuje również nieaktywne reklamy, aby zachować pełną transparentność.

Biblioteka jest dostępna za darmo. Nie wymaga rejestracji ani nawet logowania na swoje konto.

Jak sprawdzić reklamy konkurencji? Instrukcja krok po kroku

Istnieją 3 sposoby na to, aby sprawdzić reklamy konkurencji na Facebooku.

Sposób 1. Opcja „Transparentność strony”

Wybierz ten sposób, jeśli chcesz sprawdzić reklamy konkretnej firmy. Aby to zrobić, otwórz Facebooka w przeglądarce lub aplikacji, a następnie przejdź do strony firmowej konkurenta. Stworzone przez niego reklamy możesz obejrzeć w panelu „Transparentność strony”.

Kliknij odnośnik „Wyświetl wszystko”. W nowo otwartym oknie znajdziesz sekcję „Reklamy z tej strony”. Pod tymi informacjami znajduje się odnośnik „Przejdź do Biblioteki reklam”. Przekieruje Cię bezpośrednio do listy aktywnych kreacji firmy.

Sposób 2. Bezpośredni dostęp do Biblioteki Reklam Meta

Do Biblioteki możesz wejść także poprzez stronę https://www.facebook.com/ads/library/

Aby podejrzeć wszystkie aktywne i nieaktywne reklamy konkretnej firmy wpisz w wyszukiwarce jej nazwę. Wyniki możesz filtrować według statusu aktywności, reklamodawców, języka, czasu wyświetlania, a także typu reklamy (filmy, obrazy, tekst).

Co istotne, w Bibliotece wyszukasz reklamy także po słowach kluczowych. Zapewni Ci to obszerny materiał porównawczy, a dzięki temu także wiarygodniejsze i bardziej miarodajne rezultaty analizy.

Na podglądzie konkretnej reklamy możesz zobaczyć:

  • kiedy została uruchomiona;
  • na jakich platformach należących do Meta jest wyświetlana;
  • ile reklam zleceniodawcy wykorzystuje ten sam materiał;
  • czy reklama ma więcej niż jedną wersję.

W przypadku reklam, które powiązane są z tematami społecznymi lub politycznymi, masz dostęp do bardziej szczegółowych danych. Biblioteka dodatkowo pokaże Ci informacje takie jak:

  • szacowana wielkość grupy odbiorców;
  • wydatki;
  • liczba wyświetleń;
  • profil odbiorców – ich płeć, wiek i lokalizacja.

Sposób 3. Funkcja „Dlaczego widzę tę reklamę?”

Gdy na Twoim facebookowym kanale pojawi się reklama konkurencji, kliknij znak trzech kropek w prawym górnym rogu promowanego posta. Z rozwijanego menu wybierz pozycję „Dlaczego widzę tę reklamę?”.

W ten sposób zobaczysz, jakie są najważniejsze cechy grupy docelowej pod kątem danych demograficznych (płci, wieku, lokalizacji, języka), a także aktywności użytkowników. Jeżeli widzisz konkretną reklamę, to prawdopodobnie spełniasz jeden z warunków demograficznych lub wcześniej odwiedzałeś, komentowałeś albo w inny sposób wchodziłeś w interakcje ze fanpage’ami powiązanymi tematycznie z reklamodawcą. 

Czasami reklamodawca do targetowania wykorzystuje także remarketing. Konkretną reklamę możesz widzieć również, jeśli niedawno odwiedzałeś jego stronę internetową lub o podobnej tematyce. W takiej sytuacji w panelu „Dlaczego widzę tę reklamę” powinna pojawić się informacja „ten reklamodawca chce dotrzeć do odbiorców, którzy odwiedzili stronę…”.

Co zrobić, aby Facebook wyświetlał reklamy konkurencji?

Wszystkie platformy należące do Mety wyświetlają reklamy możliwie najlepiej dopasowane do profilu odbiorcy i jego aktywności. 

Do profilowania wykorzystują m.in.:

  • polubione przez Ciebie i Twoich znajomych strony;
  • treści, które udostępniasz;
  • informacje z Twojego profilu;
  • treści, na które reagujesz;
  • aktywność na stronach internetowych, które mają zaimplementowany piksel konwersji (w stronach internetowych, sklepach czy aplikacjach – także poza Facebookiem);
  • ogólny profil użytkownika

Możesz więc „wytrenować” algorytm Facebooka, aby ten wyświetlał Ci kreacje konkurencyjnych firm. Najprostszym sposobem na to, aby widzieć reklamy odpowiednie dla Twojej branży, jest przeglądanie facebookowych fanpage’ów konkurencji, a także wykazanie aktywności na stronach z nią powiązanych zarówno na platformach Meta, jak i poza nimi.

Możesz też dodatkowo zweryfikować tematy, które algorytm przypisał Ci jako zainteresowania, i usunąć te błędne. Jak to zrobić? Jeśli widzisz reklamę, która nie odpowiada Twoim preferencjom, otwórz menu posta i wybierz opcję „Dlaczego widzę tę reklamę?”, a następnie kliknij pozycję „Dokonaj zmian w swoich preferencjach reklamowych”. W nowej karcie otworzy się lista reklamodawców, tematów reklamowych, a także ustawienia preferencji. Z tego poziomu możesz wstrzymać reklamy konkretnego fanpage’a.

Innym sposobem, który pomoże Ci wyeliminować niechciane reklamy lub wspomóc wyświetlanie tych pożądanych, jest skorzystanie z panelu ustawień prywatności. Wystarczy, że wejdziesz na stronę https://www.facebook.com/privacy/checkup, a następnie wybierzesz kafelek „Twoje preferencje reklamowe na Facebooku”. Dzięki temu łatwo określisz, jakie dane z Twojego profilu będą udostępniane reklamodawcom. Możesz np. zastrzec informacje o pracy, związku czy wykształceniu. Facebook pozwala Ci również ukryć interakcje z reklamami przed Twoimi znajomymi.

6 przydatnych informacji, które dostarcza Biblioteka Reklam Facebooka

Z danych, do których dostęp zapewnia Ci Biblioteka Reklam Meta, możesz wyciągnąć wiele ciekawych informacji, które później wykorzystasz w swoich kampaniach. Czego możesz się dowiedzieć?

Z jakich platform korzysta konkurencja?

Dzięki temu będziesz w stanie ocenić, czy najbardziej opłacalne jest wyświetlanie reklam tylko na Facebooku, czy też dobrze będzie włączyć również kampanie na Instagramie lub Messengerze. Pamiętaj jednak, że czasami warto zrobić na odwrót – pojawić się tam, gdzie nie ma Twojej konkurencji. Jako że Meta jest systemem aukcyjnym, który działa na zasadzie „kto da więcej”, reklama w miejscach mniej konkurencyjnych będzie po prostu tańsza. Poza tym łatwiej będzie Ci się tam wyróżnić i zapaść w pamięć klientom.

Jak konkurencja targetuje swoje reklamy?

Pozwoli Ci to precyzyjniej określić swoją grupę docelową i ją rozszerzyć. Targetowanie możesz wykorzystać jako źródło inspiracji, ale też jako wskazówkę, wśród jakich grup klientów konkurencja będzie mniejsza, a reklamy tańsze. W ten sposób ustawisz celne kierowanie reklam, ale także dostosujesz swoją ofertę i ogólny sposób komunikacji marki. 

Jak konkurencja komunikuje się z grupą docelową?

W ten sposób ustalisz pożądany styl reklamy. Określisz też:

  • jaką relację ma konkurencja z daną grupę odbiorców (tone of voice);
  • jakie CTA działają w zależności od kontekstu – w inny sposób zwrócisz się do klienta z remarketingu, a inny do tego, który pierwszy raz ma styczność z marką;
  • jakich słów, form, wyliczeń, a nawet emotikon używać;
  • czy stosować nawiązania kulturowe i gry słowne;
  • czy lepiej sprawdza się prosty przekaz, czy większa kreatywność.

Które formaty reklamowe stosuje konkurencja?

Dowiedz się, które formy reklamy są najpopularniejsze wśród Twojej grupy docelowej: wideo, tekstowe czy obrazowe. Zwróć też uwagę na to, jaki charakter mają te multimedia. Może są tworzone na bazie storytellingu? A może są to filmy pokazujące produkt w użyciu albo opinie zadowolonych użytkowników? 

Przekonasz się także, czy warto stosować różne grafiki do tego samego tekstu lub odwrotnie. Kilka wersji reklam, które różnią się tylko jednym elementem, przeważnie stosuje się w przypadku dość rozległych grup docelowych o nieco odmiennych preferencjach. Postaw na tę metodę, jeśli chcesz wpasować się w upodobania maksymalnie dużej liczby osób.

Co obecnie reklamuje konkurencja i jakie ma promocje?

Pomoże Ci to ustalić, kiedy i jakie produkty warto promować. Dzięki obserwacji działań konkurencji wyłonisz kilka głównych trendów reklamowych. Najczęściej da się zaobserwować promocję produktów ukierunkowaną na wyprzedanie zalegającego towaru (tzw. wietrzenie magazynów). Inną popularną strategią sprzedawców jest intensywna promocja bestsellerów, aby zwiększyć zwrot wydatków na reklamę.

Gdzie konkurencja kieruje z reklamy?

Czasami powodem nieskuteczności reklamy nie jest jej forma, ale strona, na którą przekierowujesz klientów, którzy kliknęli reklamę. Do zakupu może ich zniechęcić wiele elementów – np. nieintuicyjny UX witryny czy niejasne informacje na stronie lądowania.

Wykorzystaj zatem reklamy konkurencji, aby dowiedzieć się, jak powinien wyglądać przyjazny klientom landing page. Sprawdź też, gdzie najczęściej Twoja konkurencja przekierowuje użytkownika klikającego w reklamy. Czy to strona produktowa? Czy może treści informacyjne lub blogowe, które służą do zbierania danych klientów i budowania bazy mailingowej?

Jak wykorzystać informacje, które zapewnia analiza reklam konkurencji?

Nie warto kopiować reklam lub stosować prawie identycznych kreacji. Nie tylko jest to nieetyczne, ale przede wszystkim nieskuteczne. Ważne, aby wnioski wyciągać w odniesieniu do własnych usług lub produktów. Nie zawsze to, co sprawdza się w przypadku Twojej konkurencji, równie dobrze będzie działało w Twoim przypadku.

Jak zatem przekuć wiedzę o konkurencji w skuteczną kampanię reklamową?

  • Znajdź podobieństwa i rozbieżności. Dzięki temu określisz słabe i mocne strony swojego biznesu. Będziesz mógł przygotować takie reklamy, które podkreślą Twoje zalety i wartości.
  • Wypełnij niszę, w której możesz się wyróżniać. Oferujesz coś, czego nie mają Twoi klienci? Cena Twoich produktów jest wyższa, ale dajesz dużo w zamian? Podkreśl to w reklamie!
  • Inspiruj się językiem, ale zachowaj oryginalność. To dobrze, jeśli ogólny wydźwięk reklamy trafia do pożądanej grupy docelowej. Nie staraj się jednak powielać komunikatów, zwłaszcza jeśli nie udało Ci się znaleźć przewagi konkurencyjnej na innych polach. Czasami warto wpleść w reklamę jeden lub dwa wyróżniające się elementy, które przyciągną uwagę.

Może zdarzyć się też tak, że analiza nie wskaże Ci żadnego konkretnego kierunku w reklamie (albo spełniasz wszystkie powyższe warunki i nie wiesz, jak je połączyć). W takiej sytuacji najlepiej zdecydować się na testowanie kilku wersji reklamy. Po takich testach w Menedżerze Reklam sam zobaczysz, które z nich radzą sobie lepiej (np. generują wypełnione formularze w niższej cenie lub prowadzą do większej ilości dodań produktów do koszyka w Twoim sklepie), a które z nich możesz bez straty wyłączyć w ramach optymalizacji. 

Czy można ukryć swoje reklamy przed konkurencją?

W teorii takie działanie jest możliwe i polega na prowadzeniu dwóch fanpage’ów – jednego oficjalnego i drugiego tylko do reklam. Taka metoda naraża Cię jednak na podejrzenia o oszustwo i ogranicza możliwości reklamowe. W takim przypadku głównym problemem jest to, że Twój oficjalny profil na Facebooku nie będzie generował zaangażowania klientów, przez co nie zbudujesz społeczności wokół swojej marki – a to bardzo ważne dla rozwoju firmy. 

Znacznie lepiej jest stworzyć reklamy, które Ciebie samego zachęciłyby do zakupu. To wymaga dużo wysiłku i czasochłonnych przygotowań, ale jest to opłacalna droga, którą Twoi klienci docenią. Ułatwi Ci to zbudowanie społeczności wokół swojej marki i nawiązanie z nią trwałej relacji. Do tego transparentność działań, także reklamowych, potwierdzi Twoją uczciwość, przywiązanie do wartości i profesjonalność. Na wizerunku solidnego i godnego zaufania sprzedawcy nie warto oszczędzać – to Twoja inwestycja w przyszłość marki.

Połącz wiedzę z kreatywnością i stwórz trafną reklamę!

Biblioteka Reklam Facebooka dostarcza wielu cennych informacji na temat Twojej konkurencji i sposobów reklamy. Nie oczekuj jednak, że pokaże Ci prostą drogę do sukcesu poprzez naśladownictwo. To tylko narzędzie – skuteczne, jeśli właściwie zinterpretujesz zdobyte dane i wyciągniesz odpowiednie wnioski.

Jeśli masz wątpliwości lub chciałbyś omówić poprawność założeń Twojej analizy, skorzystaj z naszych konsultacji. Mamy też coś dla Ciebie, jeśli szukasz pomysłów na kreatywne reklamy. Na naszym szkoleniu dowiesz się, jak tworzyć treści, aby przyciągały uwagę klientów. To ostatni szlif, który nada Twojej reklamie pożądany kształt!