Zastanawiałeś się jednak, skąd bierze się popularność linków głębokich? Jak wpływają na doświadczenie użytkowników? Czy można zmaksymalizować korzyści wynikające z ich wykorzystywania, albo kiedy szczególnie warto korzystać z deeplinków?
Deep link – co to i jak działa?
Link głęboki to każdy link, który kieruje użytkownika w docelowe miejsce w ramach np. strony internetowej. Niezależnie od tego, czy jest stroną w ramach tej samej domeny, na której znajduje się odbiorca, czy prowadzi na zewnątrz, np. do Wikipedii.
Takim linkiem może być choćby adres kierujący bezpośrednio do artykułu o Marketingowych przygotowaniach do świątecznych kampanii reklamowych. Nie przenosi on potencjalnego użytkownika na stronę główną, a od razu w jej “głąb”, tj. do odpowiedniej zakładki/produktu/publikacji (tu, do bloga, a konkretniej – bezpośrednio do artykułu na naszym blogu firmowym)
Choć linki głębokie kierujące pomiędzy stronami internetowymi są najpopularniejsze, to nie są ich jedynym rodzajem. Deep link może również przenosić ze strony do aplikacji mobilnej lub desktopowej (np. otwiera konkretny profil na Instagramie), z aplikacji na stronę www lub pomiędzy dwoma aplikacjami (np. link wysłany przez Messengera, który kieruje do aplikacji YouTube i otwiera ją na urządzeniu odbiorcy).
Linki głębokie – Android, iOS i aplikacje mobilne
Linki związane z aplikacjami mobilnymi znamy najczęściej z kierowania użytkownika w głąb sklepu internetowego Google Play (Android) lub App Store (iOS), skąd może on pobrać konkretną aplikację i zainstalować ją na swoim urządzeniu.
Zdecydowanie częściej zależy nam jednak na tym, aby użytkownik został przekierowany bezpośrednio w dane miejsce wewnątrz samej aplikacji, np. do kodu kreskowego z kuponem rabatowym, do karty prezentującej określony produkt, czy do instagramowego profilu Twojej firmy otwartego od razu w aplikacji Instagram, którą odbiorca ma zainstalowaną w swoim telefonie.
Co jednak w sytuacji, gdy kierujesz do konkretnego miejsca w ramach aplikacji, a użytkownik nie posiada jej na swoim urządzeniu? Czy w tym przypadku powinien otrzymać komunikat, że link jest nieprawidłowy i nie można go otworzyć? Taki scenariusz na pewno nie wydaje się najlepszy. Na szczęście można go uniknąć.
Z pomocą przychodzą tzw. deferred deep links. Kierują one we wskazane miejsce w ramach aplikacji. W przypadku, gdy użytkownik nie posiada jej zainstalowanej na swoim urządzeniu, zostanie on przekierowany do sklepu Google Play na telefonach z Androidem lub do App Store na telefonach z iOSem. Dokładniej do karty umożliwiającej pobranie Twojej aplikacji. Dopiero po kliknięciu “pobierz” i jej zainstalowaniu otworzy mu się miejsce docelowe, w które odsyłał deferred deep link.
Warto również zaznaczyć, że aplikacje bardzo często wykorzystują deep linking. Niemalże każde powiadomienie, push czy CTA (ang. call to action – przycisk zachęcający użytkownika do podjęcia akcji, np. “sprawdź szczegóły”) kierują nas nie na stronę główną lub do menu aplikacji, a już w konkretne miejsce, np. do danego profilu na Instagramie lub do zakładki “aktywności/powiadomienia” na Facebooku.
Deep–link – po co mi to i jakie korzyści przynosi?
Zastanawiasz się, dlaczego warto linkować głęboko i jak świat wyglądałby bez tego rodzaju linków?
Po pierwsze deep linking zwiększa komfort użytkowników, a co za tym idzie poprawia UX związany z odbiorem naszej strony lub aplikacji. Załóżmy, że chcesz zachęcić użytkownika do zapoznania się z wpisem na blogu, który został opublikowany jakiś czas temu, ale ciągle jest popularny. Umieszczasz w tym celu na stronie głównej baner, który zachęca do jego przeczytania. Użytkownik nie może jednak w niego kliknąć, a musi ręcznie przejść do zakładki “blog”, aby następnie odszukać wpis na jednej z kolejnych stron lub w lepszym razie skorzystać z filtrowania. Jak myślisz, ilu Twoich odbiorców poświęci swój czas na podjęcie takiego trudu?
Przełóż teraz tę sytuację na ścieżkę zakupową klienta. Prowadzisz sklep on–line i właśnie stworzyłeś filtrowanie, która ułatwia wyświetlanie wszystkich produktów męskich z kolekcji letniej w obniżonej cenie. Masz do wyboru dwie opcje: tworzysz baner, w którym tłumaczysz jak skorzystać z filtrowania lub publikujesz atrakcyjny wizualnie przekaz z opcją “KUP TERAZ”, a użytkownik po kliknięciu zostaje od razu przeniesiony w głąb sklepu, na podstronę z przefiltrowanymi produktami, które obejmuje promocja. Zaoszczędzony czas najpewniej przeznaczy na ich przeglądanie.
Załóżmy alternatywny scenariusz, w którym za pomocą reklamy w social media lub kampanii mailingowej informujesz użytkowników o nowym produkcie w Twojej ofercie, ale wysyłasz im link do… strony głównej. Warto abyś wiedział, że badania przeprowadzone przez Cloudflare wykazują, że strona internetowa ładująca się sekundę dłużej znacząco obniża współczynnik konwersji. Można zatem wyobrazić sobie, jaki wpływ na konwersję może mieć “wymuszanie” na użytkowniku samodzielne odnajdywanie konkretnych stron docelowych, gdzie każde kliknięcie powoduje kolejne przeładowanie podstrony.
Jak widzisz, linkowanie głębokie poprawia doznania użytkownika płynące z korzystania ze strony internetowej lub aplikacji. Co więcej, dzięki skróceniu tzw. ścieżki zakupowej może przyczyniać się do wzrostu konwersji: dokonania zakupu, ale też do zapisu na webinar, newsletter, czy nawet samego kliknięcia w baner (w zależności od tego, co w danej kampanii będzie dla Ciebie pożądaną konwersją)
Linki głębokie i ich wpływ na SEO i pozycjonowanie strony w Google
Popularne wyszukiwarki internetowe, np. Google, Bing lub Yahoo w coraz większym stopniu doceniają treści, które nie tylko są w pełni zgodne z zasadami SEO, ale niosą prawdziwą wartość dla użytkowników, dlatego linkowanie głębokie będzie miało wpływ na ocenę jakości treści na Twojej stronie firmowej lub sklepu on–line.
Linki głębokie umożliwiają Ci znacznie precyzyjniejsze dostarczanie treści, które korespondują z Twoimi intencjami. A to pozwoli uzyskiwać lepszą ocenę wystawioną przez algorytmy Google i innych gigantów technologicznych. Zatem dzięki deeplinkingowi pozycja Twojej strony w wyszukiwarkach może się poprawić.
Pamiętaj jednak, że najlepiej linkować do sprawdzonych, rzetelnych stron, które cieszą się powszechnym zaufaniem. Deep linking do niesprawdzonych domen (np. do stron uznanych za scam lub publikujących fake newsy) może przynieść odwrotny do zamierzonego efekt.
Również linkowanie wewnętrzne (do własnej domeny), gdy tylko wpływa pozytywnie na doświadczenie użytkownika, tj. ułatwia nawigację na stronie internetowej i skraca ścieżkę użytkownika do celu, jest pozytywnie oceniane przez algorytmy wyszukiwarek oraz przez samych użytkowników końcowych.
Jak poprawnie tworzyć deep linki?
Wiesz już, czym są deep linki, dlaczego warto korzystać z linków głębokich oraz jak przekładają się na doświadczenia użytkowników Twojej strony,aplikacji lub reklam, które publikujesz.
W jaki sposób można jednak tworzyć linki głębokie, szczególnie te, które prowadzą do konkretnego miejsca w ramach aplikacji mobilnej lub desktopowej.
Wystarczy, że skorzystasz z zamieszczonego poniżej kreatora linków głębokich. Uzupełnij poniższe pola, a otrzymasz deep link gotowy do wklejenia w dowolnym miejscu (sprawdź gdzie stosować deep linki!).
Pamiętaj również, że większość aplikacji mobilnych posiada łatwy sposób uzyskania linku do miejsca docelowego – zazwyczaj można go skopiować poprzez wybranie opcji “udostępnij”/”podziel się” etc.
Darmowy Generator Deeplinków
Link dla Androida:
Link dla iOS:
Gdzie stosować deep links?
Posiadasz już link głęboki. Przemyśl teraz, w jakim celu chcesz go wykorzystać. Zależnie od tego będą różnić miejsca, w których taki link się znajdzie. Przyjrzyjmy się jednak najpopularniejszym z nich.
Pierwszym miejscem, które przychodzi na myśl to kampanie prowadzone w mediach społecznościowych, takich jak Facebook, Instagram, LinkedIn lub Pinterest. Niezależnie od tego, czy prowadzisz kampanie płatne, czy działasz organicznie, deep linking pozwala Twoim odbiorcom na komfortowe odwiedzenia miejsca docelowego, w które chcesz ich odesłać.
Może to być np. konkretny profil na Instagramie. Szybkie przeniesienie użytkownika w to miejsce może zachęcić go do zapoznania się zawartością profilu. Co ważne, taki link otworzy się w aplikacji (gdzie odbiorca jest już na stałe zalogowany), a nie w przeglądarce (gdzie aby zostać Twoim obserwującym, musiałby przejść przez proces logowania w nowej przeglądarce). W taki sposób znacznie ułatwisz odbiorcy Twojej reklamy konwersję (tu: zaobserwowanie profilu na Instagramie) .
Podobną rolę deep linki spełniają w przypadku banerów reklamowych. Niezależnie od tego, czy prowadzisz kampanię z wykorzystaniem systemu Google Ads i reklam displayowych, czy może wykupiłeś baner bezpośrednio u właściciela strony – pewno zależy Ci, aby po kliknięciu użytkownik został przekierowany w konkretne miejsce na Twojej stronie, np. do karty danego produktu lub na dedykowany landing page (lub jego część), a nie po prostu na stronę główną.
Wspomniane wcześniej mailingi, w tym także cykliczne newslettery lub informujące o promocjach również będą idealnym miejscem na wykorzystanie linkowania głębokiego. W tym przypadku wszelkiego rodzaju buttony oraz CTA powinny kierować użytkownika w określone miejsce wewnątrz witryny. Dobrym przykładem może być deep link kierujący do porzuconych koszyków – użytkownik od razu będzie mógł przejść do kasy z produktami, które wcześniej wybrał.
Jeśli posiadasz aplikację mobilną i planujesz przeprowadzić kampanię do swoich użytkowników poprzez wysłanie im powiadomień wewnętrznych lub pushów – pamiętaj, że tutaj również link głęboki jest konieczny. To popularne działanie m.in. wśród banków, które za pomocą aplikacji wysyłają powiadomienia o nowych, atrakcyjnych kredytach lub lokatach, a użytkownik po kliknięciu zostaje przeniesiony na kartę oferty z formularzem wewnątrz aplikacji lub na stronę internetową banku poświęconą tej konkretnej ofercie.
Przykłady można oczywiście mnożyć, jednak zasada jest prosta: jeśli Twoim celem jest odesłanie użytkownika w inne miejsce, niż strona główna witryny internetowej lub aplikacji, potrzebujesz linku głębokiego. Otworzy on konkretną podstronę na witrynie lub uruchomi aplikację mobilną w odpowiednim miejscu wraz z zapisanymi już danymi użytkownika (zalogowane konto, podpięte metody płatności etc.), skróci ścieżkę konwersji i sprawi, że Twoi potencjalni klienci, przestaną być już tylko potencjalni.
Śledzenie linków głębokich
Pamiętaj jednak, że linki głębokie, choć mają kluczową rolę w analityce prowadzonych działań marketingowych, same w sobie mogę być w tym zakresie bezużyteczne. Często bowiem ich potencjał nie jest w pełni wykorzystywany, gdy nie sprawdza się, jak często są klikane. Możesz temu zapobiec, ponieważ każdy link, w tym również link głęboki, można śledzić za pomocą parametrów UTM.
Dlatego warto, abyś dowiedział się również, jak prawidłowo mierzyć skuteczność linków, które publikujesz. To kolejny krok do sprofesjonalizowania swoich działań marketingowych. Deep linki masz już za sobą (wiedzę oraz narzędzie do ich tworzenia). Teraz przyszedł czas na poprawne pomiary wszystkiego co pokazujesz swoim odbiorcom.
O świadomym wykorzystaniu i mierzeniu linków dzięki tagom UTM dowiesz się z artykułu o tagach UTM na naszym blogu.